Teoretycznie Internet pozwala na publikowanie nieograniczonej ilości informacji, jednak poszczególne wyszukiwarki mają swoje regulaminy, oparte na zestawach dobrych praktyk. Wprawdzie można płynąć pod prąd łamiąc te zasady, wszelako bardziej opłacalne jest stosowanie White Hat SEO i w tym artykule wyjaśnię znaczenie tego pojęcia.
White Hat SEO – co to właściwie znaczy?
Według definicji zamieszczonej na Wikipedii White Hat SEO jest zbiorem działań mających na celu optymalizację narzędzi wyszukiwania (Search Engine Optimization). Jest to ciągły proces, jako że wytyczne twórców wyszukiwarek ewoluują.
Głównym celem jest podtrzymanie widoczności strony w wynikach wyszukiwania po tym, jak użytkownik wpisze odpowiednie słowo-klucz albo zada pytanie. Zmiany wprowadzane przez developerów wydłużają okres budowania dostrzegalności i procentują zwiększeniem zaufania klientów wobec marki.
Jakość
Pisząc teksty spełniające wymogi White Hat SEO, należy mieć świadomość, że odbiorcy są wybredni. Jeśli ktoś szuka informacji i widzi, że kolejni copywriterzy przepisują te same dane, to traci do nich zaufanie.
Przeczytaj także: Jak radzić sobie ze stresem? 5 sprawdzonych metod
Wprawdzie ilość treści odnośnie jednego tematu jest skończona, ale można dołożyć starań, by gotowy artykuł wyglądał na taki, który zawiera nowe ustalenia, a przynajmniej odmienne do nich podejście, być może owocujące ciekawymi konkluzjami.
Zrozumiały przekaz
Autor tworząc content powinien być świadomy tego, po co i dla kogo pisze. Wprawdzie można po prostu przeklepywać strumień myśli, pomijając gramatykę, interpunkcję i składnię, jednak wówczas gotowy tekst będzie niezrozumiały i w konsekwencji odstraszy klienta.
Wobec powyższego dobry copywriter to oczytany copywriter, gruntownie zaznajomiony zarówno z podstawami, jak i niuansami języka, którym stara się posługiwać na piśmie.
Optymalizacja
Wyszukiwarki są konstruowane przy pomocy sformalizowanych arkuszy, dlatego też w interesie pisarza jest to, aby po prostu nauczyć się tworzenia tekstów zgodnie ze specyfiką danej wyszukiwarki.
Tekst zbudowany na podstawie wymogów White Hat SEO ma bardzo uporządkowaną konstrukcję, która tak naprawdę ułatwia pracę. Przy odrobinie wprawy można wyczuć, co, gdzie i dlaczego należy umieścić. Dzięki tej swoistej automatyzacji działania można skupić się na budowaniu atrakcyjnego komunikatu.
Znaczenie linków wewnętrznych
Dobrze zbudowane linki wewnętrzne to hiperłącza, które przekierowują użytkownika do podstron wewnątrz serwisu. Są różne sposoby radzenia sobie z tym zagadnieniem. Można umieścić linki w menu głównym albo w stopce czy wreszcie w modułach, rozrzucić je po treści lub zastosować menu okruszkowe.
Ważne jest, by pamiętać o zasadzie mówiącej, że z jednej strony nie powinno wychodzić więcej niż sto linków i unikać tworzenia orphan pages, czyli stron pozbawionych hiperłączy.
Responsywność strony
Dobrze działająca strona powinna być tak zaprojektowana, aby przyciągała uwagę i skutecznie działała na różnych urządzeniach. Inaczej bowiem funkcjonuje wersja przygotowana do użytku przy pomocy smartfona, a inaczej otwiera się na komputerze.
W tym wypadku White Hat SEO polega na dokładnym zaplanowaniu budowy poszczególnych wariantów strony ze szczególnym uwzględnieniem tego, w jaki sposób dany typ urządzenia wyświetla kluczowe informacje.
Tempo ładowania strony
Wraz z postępem cyfryzacji cnota cierpliwości bardzo mocno straciła na znaczeniu, toteż od każdej jednej witryny wymaga się płynnego ładowania treści, które dodatkowo będą miały niewielki „ciężar”. Chodzi tu o to, aby na stronie umieszczać bardzo wyraźne grafiki, mające jednocześnie możliwie małe rozmiary.
Są wprawdzie serwisy-monopoliści, których twórcom nie zależy na szybkości ładowania, a co za tym idzie – jakości obsługi, ale to wyjątki. Klienci korzystają z nich, bo muszą.
Funkcjonalna strona internetowa
Klient uruchamiając witrynę oczekuje, że szybko znajdzie informacje, których potrzebuje, dzięki przejrzystemu układowi treści. Kolory i formy powinny być dobrane do tematyki, tak samo jak język.
Zawsze trzeba pamiętać, że jeżeli strona nie będzie czytelna, to nawet stosowanie innych zasad White Hat SEO niewiele jej pomoże, jeśli chodzi o ilość odsłon, a tym bardziej efektywność biznesową.
Tekst alternatywny
Oprócz klasycznego contentu należy także przygotować tekst alternatywny, który sprawi, że strona stanie się użyteczna dla osób, które z różnych względów, zdrowotnych lub technicznych, nie mogą zobaczyć obrazu.
Skuteczny tekst przekazuje te same treści co opisywany obraz, zachowując wszystkie niezbędne konteksty. Tworząc go, należy unikać kopiowania contentu i zbędnych słów, a developer strony będzie miał łatwiejsze zadanie do wykonania.
White Hat SEO, czyli jak pisać zgodnie z dobrymi praktykami – podsumowanie
Jak widać, zasady White Hat SEO po prostu opłaca się stosować, jako że dzięki nim rośnie wiarygodność marki. Teraz, gdy w sieci można znaleźć coraz więcej komentarzy klientów, tym bardziej należy pracować na pozytywny feedback.
Autor tekstu: Agnieszka Terpiłowska