Otaczający nas świat to niewyobrażalna przestrzeń barw, które nieustannie wpływają na naszą psychikę. Potrafią zmienić smak gorącej kawy, zwiększyć nasze tętno, uczynić nas silniejszymi, a nawet wspomagać leczenie. Jedne kolory pobudzają do działania, inne wyciszają. Jak skutecznie wykorzystać te emocjonalne bodźce w naszym biznesie?
Wykorzystanie kolorów w marketingu – trochę historii
Już starożytni przywiązywali dużą wagę do kolorów. Egipcjanie wierzyli, że barwa słońca pochodzi od Boga. Kolorem władzy i przywilejów dla Rzymian był czerwony. Grecy upodobali sobie zieleń wraz z różnymi odcieniami niebieskiego. W Chinach kolor złoty był przeznaczony tylko dla cesarza. We wszystkich tych kulturach, mimo iż nie zbadano jeszcze zjawiska rozszczepienia światła, doceniano i wykorzystywano oddziaływanie kolorów na emocje człowieka. Czym jest więc kolor? W znacznym uproszczeniu, jest to odbita fala elektromagnetyczna wpadająca do naszego oka, wywołująca proces powstania w mózgu wrażenia barwy. Ciekawostką jest, że mimo iż oko ludzkie potrafi rozróżnić miliony jej wariantów, to we wszystkich starożytnych opisach zawsze wymieniano tylko od 8 do 11 kolorów podstawowych.
Mimo upływu czasu, w tej kwestii do dzisiaj nic się nie zmieniło. Niezliczona ilość badań naukowych dowodzi o silnym wpływie barw na naszą psychikę. Wiedza na ten temat, jaką obecnie dysponuje ludzkość, daje ogromne możliwości świadomych działań w tej materii. Każdy więc, kto prowadzi jakąkolwiek działalność gospodarczą, nie może przejść obok tego faktu obojętnie. Umiejętne wykorzystanie barw w swoim biznesie jest w dzisiejszych czasach lekcją, którą należy starannie odrobić.
Znaczenie poszczególnych kolorów w biznesie
Kolor jest cennym narzędziem w komunikacji marketingowej, z którego korzystają między innymi specjaliści od reklamy. Ich strategia działań oparta jest na świadomym doborze barw, których celem jest nie tylko wywarcie wpływu na zachowanie klienta, ale zbudowanie spójnego przekazu związanego z misją firmy i wizerunkiem marki.
Wiadomo, że spektakularne kampanie reklamowe wymagają zaangażowania wielu specjalistów i dużych nakładów finansowych. A co z firmami mniejszymi? Czy działania oparte na psychologii kolorów są zarezerwowane tylko dla rekinów biznesu? Niekoniecznie. Kolory wykorzystujemy przecież zawsze i wszędzie, ważne, aby używać je umiejętnie.
Przeczytaj także: Jak napisać dobry poradnik? 7 wskazówek
Kolory w kulturze
Barwa jest czymś więcej niż zjawiskiem optycznym. To także umowny język nie wymagający słów, zależny oczywiście od danej kultury. Przykład? Czy zdarzyło Ci się kiedyś śnić „o niebieskich migdałach”, patrzeć na życie przez „różowe okulary” lub odkładać pieniądze „na czarną godzinę”? Jeśli pogrzeb, to na czarno, ślub na biało, zielony daje nadzieję, a miłość musi być na czerwono. W naszej kulturze skojarzenia i emocje związane z tymi kolorami są oczywiste, ale dla Chińczyków lub Hindusów już nie. Dla nich na przykład kolor biały oznacza nieszczęście i żałobę, a pannę młodą zobaczymy w czerwieni. Dobrze jest więc poznać znaczenie kolorów w odmiennej kulturze, zanim użyjemy je w swoim biznesowym przekazie.
Symbolika barw
Chcesz skutecznie wykorzystać moc kolorów w swoim marketingu? Przyjrzyj się więc ich właściwościom oraz uczuciom, jakie mogą wywołać u Twojego klienta. Poniżej przedstawiam te najbardziej użyteczne i efektywne. Jeśli użyjesz barwy:
- niebieskiej – wzbudzisz pewność i zaufanie do marki;
- czerwonej – przyciągniesz uwagę i pobudzisz do działania;
- żółtej – sięgniesz po optymizm i młodość;
- zielonej – wypromujesz zdrowie, wolność i spokój;
- czarnej – podkreślisz styl i elegancję;
- białej – dasz poczucie świeżości i czystości;
- fioletowej – wyciszysz i pobudzisz wyobraźnię;
- pomarańczowej – zachęcisz do zabawy i działania;
- różowej – rozniecisz nieco wdzięku i romantyczności.
Kolory w biznesie – podsumowanie
Umiejętne dobranie barw, szczególnie ich mieszanie, z pewnością wzmocni działania marketingowe w Twojej firmie. Trzeba jednak robić to z rozsądkiem. Złe połączenia lub zbyt agresywna ekspozycja mogą przynieść odwrotny skutek. Z tego względu warto więc poznać bliżej tajniki psychologii kolorów.
Autor tekstu: Piotr Tustanowski