Pamiętasz samouczki czytane w szkole? Część z nich, po przeczytaniu, sprawiała że wiesz mniej, niż przed ich przeczytaniem. Przypomnij sobie w tej chwili, co najbardziej denerwowało cię w podręcznikach i przewodnikach. Teraz masz szansę sprawić, że twój czytelnik otrzyma przejrzysty i pożyteczny tekst. Przeczytaj te 7 wskazówek, które ci w tym pomogą.
Zostań swoim przewodnikiem
Aby napisać przydatny poradnik, który odpowie na wszystkie pytania twojego użytkownika, najpierw sam musisz nim zostać. Zaobserwuj, jaka wiedza jest niezbędna do wykonania danego zadania. Sprawdź, co może sprawiać większy problem oraz jakie błędy mogą zostać popełnione. Pozwoli to na przekazanie kluczowych informacji i pomoże w uniknięciu dodatkowych kłopotów.
Przeczytaj również: SEO copywriting – co to jest i jakie są jego zasady?
Przeprowadź rozmowę
Zwróć się do swojego czytelnika bezpośrednio, dzięki temu poczuje, że rozmawia ze swoim przyjacielem, którego może poprosić o pomoc i zadać pytanie. Przemyśl tutaj także język, jakim się posługujesz. Użycie technicznych słów może sprawić, że poczujesz się jak profesor, jednak nic nie wniesie dla czytelnika. A to on jest docelowym odbiorcą.
Pomyśl o emocjach
Wyobraź sobie, jakie emocje towarzyszą teraz twojemu czytelnikowi. Może jest zestresowany, dlatego potrzebuje przeczytać twój poradnik. Pomoże ci to w budowaniu odpowiednich zdań, których czytanie sprawi, że ten problem przestanie wydawać się takim zawiłym, jak na samym początku.
Zobrazuj każdą sytuację
Wskazanie odpowiednich kroków i dodatkowych porad to tylko połowa sukcesu poradnika. Ważne jest, aby zostały uwzględnione przykłady. Nie ważne czy jest to poradnik zdrowego żywienia, czy przedsiębiorcy. Zilustrowanie każdej z porad pozwoli na lepsze ich zrozumienie i interpretację.
Zadbaj o jasny przekaz
Odpowiednia struktura treści pomoże użytkownikowi w przejrzysty sposób skupić się na danym fragmencie tekstu. Gdy informacje podane są w formie zdań o jednym rozmiarze czcionki, a jego struktura będzie przypominać opowiadanie, użytkownik szybko zniechęci się. Sugestie mogłyby zostać dostarczone w formie wylistowanej, przy czym każde z zaleceń opatrzone opisem i przykładem.
Zmotywuj do ćwiczeń
Nic tak nie sprawdza właśnie przyswojonej wiedzy, jak praktyka. Zachęć swojego czytelnika do wykonywania ćwiczeń. Może to wyglądać na zasadzie podręcznika szkolnego. Twój uczeń poczuje się zmobilizowany do przetestowania tego, co właśnie przeczytał. Zadania nie tylko motywują do uważnego czytania tekstu, ale także utrwalą przyswojoną wiedzę.
Poproś o reakcję
W przypadku poradnika odzew użytkownika jest szczególnie ważny. Dzięki niemu możesz dowiedzieć się, czy to co przekazujesz jest pomocne i zrozumiałe. W zależności czy jest to blog, czy też książka w tradycyjnej formie, warto zachęcić czytelników do komunikacji. Pozwoli to na spostrzeżenie błędów z innej perspektywy i zbuduje więź z czytelnikiem.
Zanim przystąpisz do pisania poradnika, przypomnij sobie rzeczy, które denerwowały cię w tych, które niedawno przeczytałeś/aś lub te, które zachęciły cię do głębszego poznawania wiedzy. Pomoże to w napisaniu przydatnego podręcznika, który nie tylko przedstawi pomocne wskazówki, ale również zmotywuje i zbuduje relację z czytelnikiem.
Autor tekstu: Adrianna Biszta