Jednym z elementów tekstu zoptymalizowanego pod SEO jest anchor text. Choć nazwa brzmi obco, anchory widzimy każdego dnia, czytając artykuły w Internecie. Czym więc jest anchor text i jak powinien wyglądać, by spełniał swoje zadanie?

Co to jest anchor text?

Anchor text swoją nazwę zawdzięcza kotwicy, oznacza więc „tekst zakotwiczony”. Jest to po prostu „opis” hiperłącza, który nie zaburza semantyki i stylistyki tekstu. Anchor text wyróżnia się innym kolorem i podkreśleniem. Po kliknięciu na zaznaczoną frazę zostaniemy przeniesieni na odpowiednią stronę nawiązującą tematycznie do anchor textu. W ten sposób możliwe jest linkowanie wewnętrzne (na inną podstronę tej samej domeny) lub zewnętrzne (na inną domenę).

Wybrane rodzaje anchor textów

  • Exact match – „dokładne dopasowanie” zawiera nieodmienioną frazę kluczową, więc dobrze wpływa na pozycjonowanie, o ile nie jest nadużywany.
  • Patrial match – „częściowe dopasowanie”, czyli półsprzedażowy anchor. Zawiera frazę kluczową, ale odmienioną i rozbudowaną, dzięki czemu tekst wygląda bardziej naturalnie.
  • Anchor markowy – „zakotwiczona” nazwa marki, anchor niezwiązany ze słowem kluczowym, wykorzystuje po prostu nazwę firmy, której strona jest podlinkowana.
  • Naked anchor – wklejony „nagi” adres URL.
  • Zero match – frazy, które nie dają zbyt wielu informacji o treści dostępnej pod linkiem, np. „kliknij tutaj”.

Jak poprawnie stosować anchor text?

Anchor text pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony, ponieważ daje algorytmom Google odpowiednie sygnały dotyczące tematów i kwestii poruszanych w tekście. W ten sposób Google lepiej oceni, do jakich wyszukiwań nasza strona internetowa będzie adekwatna. Anchor texty działają podobnie do słów kluczowych, więc należy pamiętać o kilku zasadach ich stosowania:

  • Muszą występować w tekście w sposób naturalny – nie należy ich umieszczać na siłę w odmienionej formie. Anchor texty nie powinny zaburzać semantyki i stylistyki tekstu.
  • Tematyka anchor textu powinna być adekwatna do podlinkowanej strony.
  • Nie należy przesadzać – nadmiar anchor textów i fraz kluczowych będzie niewłaściwie odczytany przez algorytmy i potraktowany jako SPAM, a w ten sposób może przynieść niechciane skutki.
  • Zaleca się, by anchory nie były dłuższe niż 60 znaków ze spacjami.
  • Anchory typu naked i markowe nie powinny być stosowane w linkowaniu wewnętrznym. Lepiej stosować je na stronach zewnętrznych.

Anchor text – podsumowanie

Anchor texty to elementy niezwykle ważne w pozycjonowaniu tekstów, jednak muszą być stosowane rozsądnie i naturalnie. Algorytmy Google rozwinęły się w ostatnich latach i nienaturalne „upychanie” słów kluczowych lub anchorów w nieodmienionych formach i nadmiernych ilościach, przyniesie skutki odwrotne do zamierzonych. Dlatego, mimo istniejących zasad, najbardziej przydatne w tworzeniu anchor textów będą doświadczenie i wiedza na temat pozycjonowania tekstów.

Autor tekstu: Liwia Wojtysiak

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *