Posiadanie własnej witryny internetowej z krótkim opisem oferowanych produktów i usług już nie wystarcza. Budowanie wizerunku marki oraz jej widoczności wymaga stosowania odpowiednich narzędzi, które nie tylko lepiej pozycjonują stronę w wyszukiwarce Google, ale także dostarczą potencjalnemu klientowi wyczerpującej informacji o ofercie. Jednym z takich narzędzi jest linkowanie wewnętrzne.
Czym jest linkowanie wewnętrzne?
Linkowanie wewnętrzne to umieszczanie odnośników kierujących czytelnika na inny adres URL, w obrębie tej samej witryny internetowej. Służy optymalizacji strony www. i ułatwia czytelnikowi nawigację, co jest niezwykle ważne w przypadku rozbudowanych i zawierających dużo treści serwisów.
Linkowanie wewnętrzne jest działaniem celowym. Dzięki niemu możemy w łatwy i prosty sposób przekierować czytelnika na podstronę, która zawiera więcej szczegółowych informacji na dany temat.
Linkowanie wewnętrzne nie tylko generuje większy ruch na stronie, ale także wydłuża kontakt czytelnika z ofertą, co przekłada się na lepszy wizerunek oraz większe zainteresowanie asortymentem. Odpowiednia ilość linków dostarcza wyczerpujących informacji o produktach i usługach oraz sprawia, że artykuł odbierany jest przez odbiorców jako „ekspercki”.
Linkowanie wewnętrzne przy użyciu anchor textu
Linkowanie wewnętrzne wykonuje się za pomocą tzw. anchor text, czyli tekstu „kotwiczącego”. Jest to słowo (lub ich zbitka), które bezpośrednio przenoszą nas na inną podstronę. Przybiera postać hiperłącza, wyróżniającego się od pozostałych części tekstu kolorem (najczęściej niebieskim) oraz podkreśleniem. Anchor text jest odpowiednio wkomponowany w tekst, ale nie zaburza jego naturalności i spójności. W zależności od kontekstu może przybierać różną postać:
- adres URL – bezpośrednie zamieszczenie całego adresu URL. Ze stylistycznego punktu widzenia użycie adresu URL nie jest zbyt profesjonalne;
- nazwa marki – czyli nazwa naszej strony/firmy/marki;
- tytuł artykułu – pełna nazwa artykułu, do której chcemy przekierować naszego czytelnika;
- fraza kluczowa – słowo lub zbitka słów, które są kluczowe z punktu widzenia wyszukiwarek
- odmieniona lub zbliżona znaczeniem fraza kluczowa – ten zabieg pomoże nam uniknąć powtórzeń, ważne aby była zachowana odpowiednia stylistyka
- slogan – wyrażone w formie, np. Kup teraz! Zajrzyj tutaj! Wyróżniają się od reszty tekstu, ale nie wnoszą żadnej konkretnej wartości merytorycznej. Nie zalecamy ich stosowania;
- banery – hiperłącza w formie obrazków, które spełniają takie same funkcje jak anchor text.
Podsumowanie
Linkowanie wewnętrzne pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony internetowej w wyszukiwarce – jej lepszą widoczność oraz sprawia, że sam serwis jest bardziej czytelny dla odbiorcy. Jest bardzo przydatnym narzędziem SEO, nie należy jednak przesadzać z jego użyciem. Zbyt mała ilość linków wewnętrznych może nie przynieść odpowiednich rezultatów, z kolei wstawianie anchor textów „na siłę” może zostać negatywnie odczytane przez roboty Google i obniżyć ocenę oraz pozycję strony internetowej.