Spotkania w windzie z reguły są krótkie i szybkie. W kilkadziesiąt sekund możemy wywrzeć na drugiej osobie pozytywne bądź negatywne wrażenie. Wtedy często przydaje się przygotowany scenariusz, który ratuje w niezręcznej sytuacji. Takim biznesowym planem jest elevator pitch. Na czym tak właściwie polega? Sprawdź sam!
Czym jest elevator pitch?
Elevator pitch (elevator speech) to w dosłownym tłumaczeniu „przemowa w windzie”. Jest to oczywiście przenośnia, która tyczy się krótkiego i zwięzłego przedstawienia siebie, projektu lub produktu. Z reguły trwa tylko kilkadziesiąt sekund, więc w jej treści powinno znaleźć się jak najwięcej istotnych informacji. Jak ją stworzyć i kiedy najlepiej z niej skorzystać? Czytaj dalej!
Jak tworzyć elevator pitch?
Cała trudność w zbudowaniu swojej przemowy leży w wybraniu najistotniejszych informacji, które chcemy przekazać. Z racji tego, że mamy do dyspozycji bardzo mało czasu, należy dobrze zastanowić się, na czym chcemy skupić uwagę naszego słuchacza. Do stworzenia dobrego elevator pitch musisz:
- określić swoją grupę odbiorców – inaczej będziesz podchodził do rozmowy o pracę, a inaczej podczas przedstawiania projektu swoim inwestorom,
- wybrać konkretne, istotne informacje, którymi chcesz się podzielić – masz tylko kilka sekund na zachęcenie swojego słuchacza, więc zastanów się, czym chcesz go zachęcić,
- mów zwięźle i na temat – twoja przemowa powinna być zgrabnie złożona i przekazana, żeby druga osoba nie zgubiła się w twoich słowach,
- bądź konkretny – nie skupiaj się na mniej istotnych sprawach, twój odbiorca chce słyszeć konkrety,
- używaj prostego słownictwa – dzięki temu twoja przemowa będzie zrozumiała i klarowna,
- bądź kreatywny – zapadniesz słuchaczom w pamięć, jeśli twoja elevator speech będzie ciekawie przedstawiona.
Te cechy pomogą ci stworzyć dobrą przemowę w windzie. Pamiętaj o tym, że twoje wypowiedzi powinny zapadać w pamięć, by wyróżnić się na tle innych.
Przeczytaj również: Sztuka samodoskonalenia: Jak rozpocząć proces rozwoju osobistego
O czym mówić w elevator pitch i gdzie ją stosować? Przykłady
Każda okazja, która wykorzystuje tego typu przemowy, różni się od drugiej. Co za tym idzie na każdej z nich będziemy mówić o czymś innym. Oto kilka przykładów o czym mówić w naszej elevator pitch:
- przedstawienie siebie – mów o tym kim jesteś, czym się zajmujesz, jakie są twoje cele i przede wszystkim stawiaj na swoje atuty oraz pozytywne cechy, którymi się wyróżniasz. Przekonaj do siebie swojego słuchacza. Z taką formą spotykamy się zazwyczaj na rozmowie o pracę, gdzie mamy niewiele czasu na zaprezentowanie siebie przed naszym rekruterem,
- przedstawienie projektu, usług lub produktu – w tym wypadku skup się na głównych cechach. Przedstaw na czym polegają, do czego służą, jakie korzyści za sobą niosą i czym się wyróżniają na tle innych.
Wszystko zależy od okoliczności, w których wykorzystasz przemowę w windzie. Najważniejszym elementem, o którym należy pamiętać w każdej z tych sytuacji, jest konkretność i jasność naszego przekazu.
Dlaczego warto korzystać z tego sposobu?
Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta. Największym atutem wykorzystania elevator speech jest przede wszystkim to, że jest to szybka i prosta wypowiedź, w której przedstawiamy same konkrety. Owszem, bywa stresująca i skomplikowana na pierwszy rzut oka, jednak po oswojeniu się z tą metodą – sukces jest gwarantowany. Jest to przede wszystkim forma, w której jasno przedstawiamy atuty swoje bądź swojego produktu lub projektu i która daje prosty przekaz naszemu odbiorcy. Skupia się głównie na korzyściach, które nasze usługi za sobą niosą.
Krótkie podsumowanie o elevator pitch
Elevator pitch polega na krótkim przedstawieniu siebie, projektu, usług lub produktu. Zazwyczaj trwa tylko kilkadziesiąt sekund, więc pamiętaj, żeby zawrzeć w niej wszystko, co istotne. Dobra przemowa w windzie cechuje się prostym i jasnym przekazem. Przykładem wykorzystania elevator speech jest przedstawianie siebie na rozmowie o pracę oraz prezentacja swojego produktu, usług lub projektu. Taka metoda prezentacji jest bardzo korzystna, ponieważ skupia się głównie na pozytywnych i istotnych cechach.
Autor tekstu: Weronika Jemioło
Nazywam się Weronika Jemioło i jestem studentką dziennikarstwa i komunikacji społecznej ze specjalizacją copywriting and content writing. Ukończyłam kurs copywritera w Akademii Content Writer, zdobywając praktyczne umiejętności w tworzeniu treści. Prywatnie jestem pasjonatką wycieczek górskich, gdzie czerpię inspiracje do swojej pracy.