Na liście usług wielu agencji copywriterskich można znaleźć ghostwriting. To coraz częstsze, choć wciąż mało znane zjawisko. Nic dziwnego – jego ideą jest to, żeby o nim nie mówić. Przyjrzyjmy się, na czym polega praca pisarza-widma i do kogo skierowana jest jego oferta.
Czym jest ghostwriting?
Usługa ta różni się od standardowego copywritingu. Autor tekstu stworzonego na potrzeby ghostwritingu rezygnuje z podpisywania go swoim nazwiskiem. Tym samym oddaje tekst innej osobie w zamian za wynagrodzenie. Od momentu przekazania skończonego dzieła przez twórcę zleceniodawca może czerpać różnego rodzaju korzyści z przypisanego autorstwa.
Kto i dlaczego korzysta z usług ghostwriterów?
Do agencji oferujących ghostwriting zwracają się ci, którzy potrzebują tekstów do różnych celów. Z rozmaitych przyczyn jednak nie mogą, nie chcą lub nie potrafią ich stworzyć. Zazwyczaj przyczyną jest brak czasu lub zdolności twórczych i językowych. Do biura ghostwritera kieruje ich także chęć posiadania treści na wyższym poziomie niż ten, który sami potrafią osiągnąć.
Sposób na wizerunek
Teksty napisane w ramach takich usług nabywcy najczęściej wykorzystują do kreowania wizerunku. Klientami ghostwriterów bywają zarówno konkretne osoby, jak i przedsiębiorstwa. Są to w szczególności:
- firmy, które chcą budować swój ekspercki wizerunek – prowadzenie bloga branżowego to doskonały sposób, by wzbudzić zaufanie i pokazać klientom profesjonalizm i doświadczenie. Jednak nie każdy właściciel sklepu z narzędziami potrafi tworzyć wpisy blogowe, które użytkownicy będą chcieli czytać. Ghostwriter wie, jak to zrobić
- osoby uchodzące za specjalistów w danej dziedzinie – kształtowanie osobistej marki eksperta od finansów czy programowania, który nie do końca swobodnie czuje się z piórem w ręku, to zadanie dla ghostwritera
- politycy – trafna metafora czy dobitne wyrażenie, które ostatnio przykuło Twoją uwagę w czyimś przemówieniu, może być dziełem kogoś innego;
- celebryci – książki wydawane przez znane osoby również często wychodzą spod pióra autora-widma.
To najczęstsze obszary występowania ghostwritingu. Do agencji copywriterskich zwraca się jednak wielu ludzi, którzy potrzebują tekstów w rozmaitych innych celach.
Ghostwriting – na co zwrócić uwagę?
Nietrudno znaleźć ofertę ghostwritingu. Warto jednak położyć nacisk na pewne wyznaczniki jakości usługi. Tekst spełni swoje zadanie tylko wtedy, gdy zadbamy o wszystkie szczegóły. W tej dziedzinie ważna jest przede wszystkim:
Dyskrecja
To standard, bez którego usługa nie ma sensu. Profesjonalny ghostwriting oparty jest na milczeniu. Dochowanie tajemnicy przez autora to warunek udanej transakcji. Gdyby tak nie było, wybralibyśmy tradycyjny copywriting. Warto zadbać o to, by umowa regulowała tę sprawę.
Osobowość
Jeśli tekst jest tworzony dla konkretnego człowieka, a nie firmy, ważne, aby autor uchwycił w nim jego osobowość. Treść dobrze kształtuje wizerunek, kiedy jest autentyczna i prezentuje osobę taką, jaka jest. Dzieło odzwierciedlające charakter i styl bycia zapewni wiarygodność.
Zachowanie tych norm pozwala na skuteczną współpracę autora z klientem. Co zyskuje zleceniodawca dzięki dobremu ghostwritingowi?
- Tekst stworzony zgodnie z oczekiwaniami,
- czas,
- wizerunek eksperta,
- korzyści płynące z tekstu,
- dyskrecję ze strony autora,
Aspekt prawny – ghostwriting
Sposób działania tej usługi jest dość łatwy do zrozumienia. Warto jednak wiedzieć, jak sprawa wygląda od strony prawnej.
Autor każdego dzieła posiada do niego prawa autorskie: majątkowe i osobiste.
Wykonanie usługi ghostwritera wiąże się z przekazaniem praw majątkowych na rzecz zleceniodawcy. Od tej pory to on czerpie zyski finansowe z tekstu, może go sprzedawać i rozpowszechniać. Autor deklaruje także, że nie będzie wykonywał praw osobistych do utworu. Tym samym zgadza się między innymi na podpisywanie go nazwiskiem nabywcy.
Ghostwriting znajduje zastosowanie w wielu dziedzinach życia. Kreowanie wizerunku we własnej branży to jeden z najczęstszych powodów, dla którego ludzie zwracają się do anonimowych twórców. Specjaliści od pisania tworzą spersonalizowane teksty, które nierzadko przynoszą duże sukcesy nabywcom. Skuteczność takich usług wpływa pozytywnie na ich popularność w różnych obszarach biznesu i życia publicznego.