Czy warto tworzyć newsletter, skoro u wielu internautów trafia on do kosza lub spamu? Warto, ale trzeba wiedzieć, jak zrobić to dobrze. Dobry newsletter pomaga budować relacje z klientami, zwiększać świadomość marki, a co za tym idzie – wpływa na wzrost sprzedaży. Co więcej, jest to jedno z tańszych działań marketingowych.
Czym jest newsletter?
Newsletter to wiadomość e-mail, którą firma wysyła do potencjalnych lub aktualnych klientów. Odbiorcami są osoby, które udostępniły swój adres e-mail w bazie firmy i wyraziły zgodę na otrzymywanie wiadomości.
Dobry newsletter powinien być wartościowym materiałem, który wyróżnia się na tle innych treści dostępnych dla subskrybentów.
Trzy kroki przed napisaniem tekstów do newslettera
- Wyznacz cel. Zanim napiszesz pierwszego maila, a nawet przed stworzeniem listy mailingowej, zastanów się, co chcesz osiągnąć dzięki newsletterowi. Wyraźnie określony cel pomoże Ci przygotować angażujące treści, które wpłyną na sukces Twojego biznesu. Celem może być np. zwiększenie sprzedaży, generowanie ruchu na stronie lub edukacja klientów.
- Zdefiniuj grupę odbiorców. Inny tekst napiszesz dla uczniów liceum, a inny dla przedsiębiorców w średnim wieku. Dopasuj styl i język do swojej grupy docelowej. Pomyśl o potrzebach i problemach swoich odbiorców – personalizując treści, sprawisz, że Twój newsletter będzie bardziej interesujący.
- Wybierz platformę do tworzenia newsletterów. Wybór ten zależy od Twoich potrzeb (np. personalizacja, automatyzacja, analityka) oraz budżetu. Przykłady programów do tworzenia newsletterów to MailerLite, FreshMail czy GetResponse.
Przeczytaj również: Kanały komunikacji marketingowej – klucz do skutecznej promocji
Zasady pisania dobrego newslettera
Skoro wiesz już, jak się przygotować, skupmy się na tym, jak napisać newsletter. Poniżej znajdziesz 9 wskazówek:
- Wymyśl chwyliwy temat wiadomości. Twoi odbiorcy codziennie otrzymują wiele e-maili. Stwórz tytuł, który przyciągnie ich uwagę i zachęci do otwarcia wiadomości. Powinien być zwięzły i interesujący, ale unikaj clickbaitów. Spersonalizowane tytuły sprawdzą się najlepiej.
- Stwórz wartościową treść. Dostarcz klientom treści premium w zamian za dołączenie do newslettera. Może to być przedpremierowa informacja o promocji lub nowym produkcie, link do dodatkowych materiałów, darmowy e-book.
- Zastosuj prosty język. Każdy copywriter doradzi, aby unikać skomplikowanego słownictwa i długich zdań. Korzystaj za to z wypunktowań oraz pogrubień. Ułatwi to odbiór treści.
- Zadbaj o estetykę i strukturę. Podziel tekst do newslettera na sekcje i dodaj elementy wizualne – grafiki, ikony lub zdjęcia. To pomoże przyciągnąć uwagę i ułatwi skanowanie treści.
- Zakończ wezwaniem do działania (CTA). Wyraźne wezwanie, takie jak „Zapisz się na webinar” lub „Dowiedz się więcej”, powinno wyróżniać się na tle pozostałych elementów.
- Postaw na regularność. Ustal harmonogram wysyłki i poinformuj o tym odbiorców. Bądź konsekwentny, a czytelnicy docenią Twoją wiarygodność i zaangażowanie.
- Przestrzegaj zasad prawnych. Zadbaj o uzyskanie zgód na wysyłanie wiadomości i umożliw odbiorcom łatwe wypisanie się z listy.
- Przetestuj swój newsletter. Skorzystaj z testów w programie do tworzenia newsletterów, dzięki którym możesz wysłać testową wiadomość na swoją skrzynkę. Zobacz, jak wygląda w różnych usługach pocztowych oraz na różnych urządzeniach.
- Analizuj wyniki. Śledź statystyki, takie jak wskaźniki otwarć czy kliknięć. Dowiedz się, co działa najlepiej, i na tej podstawie doskonal teksty do newslettera.
Napisz newsletter, który działa
Wysyłanie newslettera jest skutecznym działaniem marketingowym, dzięki którym możesz zbudować długotrwałe relacje z klientami. Nie ma jednego przepisu jak napisać newsletter – klucz to eksperymentowanie i dopasowywanie treści do potrzeb klientów. Znajdź odpowiednią formułę i zrozum podejście czytelników. Pamiętaj, do kogo piszesz, testuj nowe podejścia i w rezultacie ciesz się wynikami.
Autor tekstu: Aleksandra Nieradko