Założenie własnej strony internetowej kojarzyło się dawniej z celami stricte biznesowymi lub chęcią autopromocji, ale dziś już nikogo nie dziwi osobista witryna praktycznie anonimowej osoby. Przyczyn można szukać w prostocie założenia i prowadzenia własnej strony, do której nie trzeba już osobiście napisać ani jednej linijki kodu. Nie bez znaczenia jest też potrzeba tworzenia swojej cyfrowej wizytówki w sieci, znacznie polepszające i ułatwiającej kontakty zawodowe. Oczywiście, taką funkcję pełnią też konta na serwisach społecznościowych, ale własna witryna wciąż prezentuje się bardziej profesjonalnie od samego fanpage’a. Ten powinien być uzupełnieniem strony, a nie zamiennikiem, jeśli w pełni chce się skorzystać z możliwości promowania siebie w sieci. Jakie zalety posiada prowadzenie własnej strony i od czego zacząć przy jej zakładaniu? Strona internetowa i jej założenie w kilku krokach – o tym poniżej.
Zalety stworzenia własnej strony internetowej
Własna witryna stwarza wiele możliwości w rozwoju biznesu. Właściwie trudno o prowadzenie poważnej działalności, bez dedykowanej przestrzeni w internecie, którą można osobiście zarządzać.
Ponieważ właściciel decyduje, co będzie zawartością jego strony, może w tym celu stworzyć całą strategię marketingową. Do najważniejszych działań podejmowanych w ramach rozwoju własnej stronie internetowej, należy:
- Reklamowanie usług i produktów – atrakcyjna prezentacja oferty wraz z formularzem kontaktowym
- Wymiana wiedzy – artykuły eksperckie, poradniki odnoszące się do przedmiotu oferty oraz angażujące wpisy, zachęcające użytkowników do interakcji.
- Budowanie wizerunku – merytoryczna, wartościowa dla użytkowników treść na stronie wpływa na ugruntowanie obrazu profesjonalisty, który zna się na rzeczy i któremu można zaufać.
- Utrwalanie stworzonej marki – systematyczne publikacje na własnej stronie służą budowaniu świadomości marki.
Strona internetowa – etapy jej tworzenia
Opcje nie tylko dla programistów
Dziś rzadziej się już korzysta ze stron napisach od zera, ze względu na wygodę – nie trzeba ich ręcznie aktualizować.
Na rynku są dostępne gotowe systemy, które są łatwe w obsłudze dla przeciętnego użytkownika. Stworzenie własnej strony internetowej nie wymaga więc wiedzy z zakresu programowania. Najważniejsza stała się znajomość zasad content marketingu, czyli tworzenia zawartości strony, widocznej dla wyszukiwarek oraz wartościowej dla użytkowników.
Etapy tworzenia strony
Wybierz nazwę dla strony – o wyborze odpowiedniej nazwy można napisać osobny artykuł, ale mówiąc w skrócie, musi być to przemyślane działanie.
Nazwa powinna być krótka, by była czytelna i nie mieszała się z podobnymi oraz charakterystyczna, by wyróżniała się pośród innych nazw w sieci.
By powstała domena, nazwa łączy się z rozszerzeniem: com, pl lub com.pl – tak powstaje adres www.
Adres www ma znaczenie w rozpoznawaniu branży, która jest na stronie promowana. W nazwie najlepiej by znalazły się słowa kluczowe charakterystyczne dla prowadzonej działalności.
Jeśli budujemy personal branding, nazwa strony może być związana z naszym nazwiskiem.
Z nie każdego słowa można utworzyć domenę, bo najbardziej popularne są już pozajmowane.
Dostępność domeny sprawdza się na stronie, zajmującej się sprzedażą domen, np. pod adresem nazwa.pl.
Domena będzie znajdować się na hostingu, miejscu na serwerze, które udostępnia firma, zajmująca się jego sprzedażą.
Rozsądna cena za hosting wynosi ok. 100-150 zł rocznie. Ważne, by działał szybko, bo inaczej nasza strona się będzie długo ładować, co oznacza porzucanie strony przez użytkowników.
Najlepiej by hosting być pojemny i uwzględniał obsługę w razie problemów.
WordPress jako wybór własnej strony internetowej
Popularnym wyborem na prowadzenie strony jest WordPress, system zarządzania treścią.
Decydując się na to rozwiązanie, należy wybrać hosting dostosowany do WordPressa.
Jest to bardzo proste rozwiązanie, bo instalacja WordPressa na serwerze odbywa się za pomocą autoinstalatora.
Na etapie instalowania wyznacza się administratora strony i hasło – będzie to służyło do zarządzania stroną.
Jeśli chodzi o wygląd strony w WordPressie, to korzysta się z gotowych szablonów, które następnie wypełnia się treścią. Do wyboru mamy motywy, różniące się stylem, układem i funkcjonalnością.
Warto dobrze przemyśleć kwestię edycji i rozmieszczenia zakładek. To w naszej gestii pozostaje dbałość o czytelność strony i nieobciążanie jej nadmiarem elementów w interfejsie.
Zaletą WordPressa jest łatwość w jego zarządzaniu i dostępny poradnik w razie wątpliwości.
Wygląd strony jest utrzymany w estetyce minimalistycznej, obecnie najbardziej sensownej w utrzymywaniu czytelności strony.
WordPress bardzo sprzyja SEO, ma szereg wtyczek i udogodnień wspierających proces pozycjonowania. Decydując się na WordPressa, sami wybieramy motyw, najlepiej z opcją aktualizacji w panelu administratora. Do wyboru mamy opcje płatne i darmowe, do natychmiastowej instalacji.
Strona internetowa – podsumowanie
Założenie własnej strony internetowej jeszcze nigdy nie było tak proste i dostępne jak w dzisiejszych czasach. O zasadność prowadzenia własnej witryny też nikt nie będzie się spierał, bo spełnia szereg celów marketingowych i promocyjnych. Pomimo łatwości w zdobyciu własnego adresu www, nie istnieją gotowe szablony do zapełnienia treścią, która będzie miała pozytywny odbiór wśród użytkowników.
Właściwe to właśnie content stanowi decydujący element, czy strona zaistnieje w wyszukiwarce, a tym samym czy zostanie znaleziona przez zainteresowanych.