Można śmiało powiedzieć, że za każdą frazą wpisaną w wyszukiwarkę Google stoją jakieś intencje. Co więcej, można je podzielić na kilka kategorii. Z dzisiejszego artykułu dowiecie się, czym jest search intent oraz jaki czynnik pozwala rozróżnić intencje użytkowników. Zapraszamy!
Search intent – czym jest?
Search intent na język polski możemy przetłumaczyć jako intencję poszukiwawczą.
Google jest chyba najpopularniejszą wyszukiwarką na świecie. Użytkownicy korzystają z niej, aby znaleźć najtrafniejsze odpowiedzi na nurtujące ich pytania. Aby było to możliwe, Google musi wykazać się zrozumieniem i przetwarzaniem języka, tak jak robią to ludzie. Jednak najważniejszy czynnik dla wyszukiwarki to zrozumieć, o co pytamy i dlaczego. To „dlaczego” to właśnie intencja poszukiwawcza. Innymi słowy – w jakim celu wpisujemy frazę w wyszukiwarkę.
Jeśli czegoś szukamy w Internecie, to chcemy to znaleźć „po coś”. Pewnie teraz zastanawiacie się, jak Google może rozpoznać nasze intencje? Otóż okazuje się, że słowa, które wpisujemy w wyszukiwarkę są dla niej dużą wskazówką.
Jakie są rodzaje intencji wyszukiwawczej?
Jak wspomnieliśmy wcześniej – intencje wyszukiwacze możemy podzielić na kilka kategorii. Znajdziecie je poniżej wraz z kilkoma słowami wyjaśnienia.
Poszukiwanie informacji
To chyba najbardziej podstawowa intencja. Do tej kategorii możemy przyporządkować wszystkie wyszukiwania, których celem jest poszerzenie aktualnej wiedzy użytkownika. Od pytań dotyczących historii, przez przepis na włoski sos pomidorowy, aż po pogodę w Chinach. Tak naprawdę, zakres tematów jest nieskończony.
Wejście na konkretną stronę
Chodzi o sytuacje, kiedy wpisujemy nazwę witryny w wyszukiwarkę w celu wejścia na nią (np. Facebook, Instagram, Twitter itp.). To rozwiązanie jest zwykle szybsze od wpisania pełnego adresu strony w pasek. Ułatwia też życie – nie trzeba pamiętać adresu witryny.
Zakup produktu
Fraza w nagłówku mówi sama za siebie. Użytkownicy wpisują słowa kluczowe w wyszukiwarkę z zamiarem sfinalizowania transakcji, czyli nabycia produktu.
Informacje o produkcie
Zwykle zanim konsumenci zdecydują się na zakup danego produktu, poszukują o nim informacji, recenzji lub porad innych osób. W języku angielskim ta czynność nazywana jest commercial investigation, czyli dochodzeniem komercyjnym. Użytkownicy mogą sprawdzać produkt konkretnej marki lub sam rodzaj (np. „najelepszy bidon na wodę”).
Ale skąd Google wie, dlaczego wpisaliśmy daną frazę i czego szukamy? Jak wspomnieliśmy wcześniej – chodzi o same słowa kluczowe, których użyliśmy. Każda kategoria search intent ma „słowa pomocnicze”, które wskazują na jej rodzaj. Mogą to być:
- informacyjna – kto, gdzie, jak, dlaczego, przykłady, instrukcja;
- nawigacyjna – nazwa marki, produktu, usługi;
- transakcyjna – cena, sklep, zamów, nazwa miasta;
- inwestygacyjna – najlepszy, opinia, recenzja.
Jest to oczywiście tylko kilka przykładów, jednak mamy nadzieję, że pomogły Wam w zrozumieniu, o co w tym chodzi.
Search intent – korzyści
Zanim przejdziemy do porad dotyczących korzystania z search intent, chcielibyśmy najpierw omówić płynące z niego korzyści, a właściwie jedną, ale jakże ważną. Właściwie wykonana optymalizacja strony pod intencje wyszukiwawcze może przynieść większą liczbę odwiedzin, a o to przecież nam chodzi.
Jak zrobić to dobrze? Odpowiedź znajdziecie poniżej.
Search intent – jak z niego korzystać?
Krok pierwszy to określenie intencji wyszukiwawczej, która najlepiej opisuje daną stronę internetową. Jeśli prowadzicie sklep internetowy, to najlepsza będzie intencja dokonania zakupu.
Krok drugi to wybranie medium, za pomocą którego będziecie prezentować treść – tekst, wideo lub audio. Dobrym pomysłem będzie wybranie kilku rodzajów, aby trafić do większego grona odbiorców. W końcu jedna woli sobie poczytać, a druga obejrzeć filmik.
Podsumowanie
- Search intent to inaczej intencja poszukiwawcza.
- Google potrafi rozpoznać intencje użytkownika, dzięki słowom kluczowym wpisywanym w wyszukiwarkę. Każda kategoria ma swoje „słowa pomocnicze”.
- Optymalizacja strony pod search intent może przynieść więcej wejść na stronę.