Pisanie tekstów to nie tylko umiejętność odpowiedniego składania słów w zdania, ale także umiejętność robienia dobrego researchu, który pozwoli zdobyć odpowiednią wiedzę i na jej bazie stworzyć rzetelny tekst. To czynność, która przy odpowiednim podejściu może być bardzo przyjemna, ponieważ gwarantuje nieustający rozwój i poszerzanie horyzontów, co w pracy copywritera jest bardzo ważne. Robienie researchu wymaga jednak pewnej dyscypliny i znajomości zasad, które pomogą uniknąć błędów. W tym tekście dowiesz się, co to znaczy dobry research i jak się do niego zabrać.
Research – co to znaczy i dlaczego jest tak ważny?
Pisanie to także zgłębianie wiedzy, stawianie odpowiednich pytań i szukanie na nie odpowiedzi, czyli robienie dobrego researchu, o którym – będąc copywriterem – nie wolno zapomnieć. Research pochodzi z języka angielskiego i w bezpośrednim tłumaczeniu oznacza badanie. Powszechnie jednak jego znaczenie jest szersze i definiuje proces szukania informacji na dany temat, analizowania ich i tworzenia na ich podstawie pogłębionych treści. To bardzo ważny etap pracy nad tekstem, który gwarantuje jego rzetelność i powoduje, że jest ciekawy i wielopłaszczyznowy/interdyscyplinarny/omówiony w szerokim spektrum omawianego zagadnienia. Im więcej informacji na dany temat znajdziemy, tym większa szansa na stworzenie interesującego i wartościowego dla odbiorcy tekstu.
Jak zrobić dobry research, czyli rzetelność w roli głównej
Zacznijmy od tego, że robienie researchu to czynność, która potrafi dać dużo satysfakcji – zgłębić wiedzę, poszerzyć horyzonty, zaskoczyć czymś, o czym się wcześniej nie wiedziało. Ten stan zaciekawienia i otwartości niewątpliwie pomaga w poszukiwaniu informacji. Dobry research powinien zawierać kilka etapów, których realizacja pozwoli sprawnie dotrzeć do właściwych treści i zebrać dane niezbędne do napisania rzetelnego tekstu:
- Ustalenie tematu – zanim ruszy się w podróż w poszukiwaniu wartościowych treści, trzeba wiedzieć, czego mają one dotyczyć. Jeśli nie mamy gotowego tematu, musimy go wymyślić sami, dobierając odpowiednie słowa kluczowe, dopasowane do tematu i zwiększające szanse na lepszą konwersję. Szukając słów kluczowych, warto wykorzystać popularne narzędzia, np.: Planer Słów Kluczowych, KWFinder czy Senuto. Ponadto dobrze nie ograniczać się do jednej odmiany danego słowa, tylko szukać również jego synonimów, co pomoże dotrzeć do większej ilości źródeł.
- Szukanie w Internecie – to pierwsza destynacja, od której warto zacząć, chcąc zgromadzić odpowiednie informacje. Zwykle robimy to korzystając z wyszukiwarki Google, ale pomocna może być jej bardziej wyspecjalizowana odmiana – Google Scholar. Warto również skorzystać ze stron, które potrafią być bardzo pomocne w zdobywaniu danych: gov.pl, statista.com, researchgate.net, etc. Znaczenie mają także proste zabiegi, które zwiększą precyzyjność wyszukiwania, np.: umieszczenie frazy kluczowej w cudzysłowie, przykładowo: „hiszpański od podstaw”, „włoskie czerwone wina”.
- Poszerzanie źródeł – należy pamiętać, że niebagatelna część informacji, mimo ogromnego rozwoju technologicznego, funkcjonuje poza Internetem. Dlatego w zależności od tematu dobrze wziąć ten obszar pod uwagę w gromadzeniu informacji i skorzystać z książek, gazet, opracowań naukowych, etc. Ten typ poszukiwań niewątpliwie może być szczególnie przydatny, jeśli tekst powinien być ekspercki i prezentujący jak najszersze spektrum wiedzy.
- Weryfikacja źródeł – dotarliśmy do bardzo ważnego etapu dobrego researchu, czyli sprawdzenia, skąd czerpiemy informacje, kto jest ich autorem, jaki jest jego dorobek, etc. Jeśli korzystamy ze strony internetowej, dobrze przyjrzeć się jej dokładnie i ustalić, czy może być wiarygodnym źródłem informacji. To także moment, kiedy kluczowe jest stwierdzenie, czy znalezione dane nie są np. fake newsami, jakich współcześnie, szczególnie w Internecie, nie brakuje.
Analiza, czyli co wynika z researchu
To ważny moment w procesie robienia researchu – analiza zebranych informacji. Tutaj należy przejrzeć wszystkie zebrane dane, najlepiej spisane w wordzie lub np. w aplikacji evernote, żeby dokonać selekcji i wybrać te informacje, które będą najbardziej przydatne do skonstruowania ciekawego i rzetelnego tekstu. Następnie warto ułożyć wybrane treści według planu, który stworzy szkielet tekstu, uwzględniający ich wykorzystanie na poszczególnych jego etapach. Jeśli w trakcie pisania okaże się, że jednak czegoś brakuje albo w głowie wyświetli się nowy pomysł na rozwinięcie tekstu, to nic nie stoi na przeszkodzie, żeby wrócić do researchu i poszukać potrzebnych informacji. Pisanie to także część procesu analizy, więc nie należy się przejmować, jeśli pojawi się niedosyt, bo to w pracy copywritera bardzo naturalny, a nawet pożądany stan.
Przeczytaj również: Czym jest real time marketing i jak stworzyć udany RTM?
Podsumowanie
Dobrze zrobiony research jest niezbędny do stworzenia tekstu, który będzie wartościowy i bogaty w istotne z punktu widzenia odbiorcy treści. Niewątpliwie cechy takie jak otwartość i ciekawość świata są bardzo pomocne na tym etapie, także dlatego, że wówczas research nie będzie jedynie elementem codziennej pracy, ale również przyjemnością.
Autor tekstu: Patrycja Stachura