Chcąc, by nasza firma miała klientów i przynosiła zyski, musimy sprawić, by znalazła się jak najwyżej w wynikach wyszukiwania przeglądarki internetowej. Na działania z tym związane trzeba jednak przeznaczyć zarówno dużo czasu, jak i pieniędzy. Co jednak powinniśmy zrobić, gdy nasza działalność dopiero zaczęła się rozwijać i jest nieduża, a przez to jej budżet znacznie ograniczony? Odpowiedzią, oczywiście, są działania związane z content marketingiem. Choć pozycjonowanie małych firm nie należy do zadań najłatwiejszych, nie znaczy to jednak, że powinniśmy się od razu poddawać. Choć proces ten jest trudny i czasochłonny, a drogi na skróty nie ma, to jednak efekty powinny wynagrodzić nam wszelkie dotychczasowe kłopoty i niedogodności.
Czym jest pozycjonowanie małych firm?
Mówiąc jak najprościej, pozycjonowanie to wszystkie czynności, które mają na celu poprawienie widoczności strony w wyszukiwarce internetowej. Podejmuje się je, by zwiększyć ruch, co z kolei przekłada się na wzrost sprzedaży, a przez to osiąganie wyższego zysku.
W przypadku małych przedsiębiorstw zajęcie w wyszukiwarce Google miejsca, które przynosi rezultaty (w tzw. TOP10) jest naprawdę trudne, jeśli nie niemożliwe. Dzieje się tak, ponieważ u szczytu listy znajdują się zazwyczaj duże firmy posiadające znacznie większy budżet, lata doświadczenia oraz grono stałych klientów. Na czym więc w takim razie powinny się skupić niewielkie przedsiębiorstwa?
Tworzenie contentu przez małe firmy
Udostępnianie przydatnych informacji jest pierwszym krokiem do tego, by stać się widocznym w wyszukiwarce – na to Google zwraca największą uwagę. Właśnie dlatego małe firmy powinny przede wszystkim zająć się tworzeniem eksperckich, przydatnych dla użytkowników artykułów blogowych. Ponadto powinny zadbać także o podstrony, przekazujące użyteczne informacje. Ważne jest tutaj, by przy ich konstruowaniu, nie używać utartych zwrotów marketingowych (zmniejszają one bowiem jakość tekstu).
User experience (UX)
UX (ang. user experience) to doświadczenia użytkownika związane z naszą stroną. Pojęcie to jest dość pojemne. Jednak w naszym przypadku chodzi głównie o to, by nasza strona była jak najbardziej przyjazna dla użytkownika. Powinniśmy więc przede wszystkim zadbać o czytelność i przejrzystość zamieszczanych przez nas tekstów. Używanie słów kluczowych, wyodrębnianie nagłówków oraz najważniejszych fragmentów treści i dbanie o to, by stanowiła ona spójną całość, jest więc tutaj jak najbardziej wskazane.
Istotne jest także linkowanie wewnętrzne do innych podstron – ułatwia ono bowiem użytkownikowi poruszanie się po stronie. Bardzo ważne jest również zapewnienie sprawnego funkcjonowania serwisu. W tym celu zmniejsza się rozmiar grafik, by strona mogła ładować się nieco szybciej. Powinniśmy także zadbać o bezpieczeństwo użytkowników korzystających z naszej strony. W tym celu musimy mieć zainstalowany certyfikat SSL. Ponadto, zgodnie z rozporządzeniem RODO, niezbędne jest zamieszczenie na naszej stronie polityki prywatności oraz regulaminu korzystania z serwisu.
Wszystkie przedstawione powyżej działania zwiększają profesjonalizm naszej strony.
Frazy kluczowe z długim ogonem (long tail keywords)
Małe przedsiębiorstwa nie powinny konkurować z dużymi firmami o popularne frazy kluczowe (jest to po prostu nieopłacalne). Zamiast tego, powinny skupić się na jak najbardziej możliwym zawężeniu pozycjonowania (tworzeniu fraz kluczowych z długim ogonem). Chodzi tutaj o wymyślenie bardziej precyzyjnych, a przez to rzadziej wpisywanych w wyszukiwarce fraz.
Jako przykład może posłużyć fraza „fryzjer damski”. Po wpisaniu jej do wyszukiwarki pokażą nam się strony salonów z całej Polski. Kiedy jednak wpiszemy „fryzjer damski Wrocław”, otrzymamy już tylko oferty z jednego wybranego przez nas miasta. Wpisując natomiast „fryzjer damski Wrocław przy Dworcu Głównym”, zawężamy pole wyszukiwań jeszcze bardziej.
Wykorzystując to, małe firmy mogą stać się bardziej widoczne w wyszukiwarce. Dodatkowo profesjonalny artykuł i przyjazna strona mogą zachęcić potencjalnych klientów do skorzystania z naszych usług.
Regularny przyrost treści
Choć na początku niektórych naszych artykułów może nawet nikt nie przeczytać, to jednak warto dodawać je regularnie oraz poświęcić na ich tworzenie trochę czasu. Im więcej artykułów, tym większy ruch na naszej stronie. Ponadto, nigdy nie można przewidzieć, który z naszych tekstów okaże się być popularny i sprawi, że nasza strona zostanie zauważona przez szersze grono odbiorców.
Dlatego też nie powinniśmy się zniechęcać już na samym początku. Musimy mieć w pamięci, iż pozycjonowanie jest procesem niezwykle trudnym i czasochłonnym. A rezultaty naszej ciężkiej pracy mogą pokazać się dopiero po paru miesiącach.
Czym więc różni się pozycjonowanie dla małych firm?
Zasadniczo większość działań technicznych związanych z naszą stroną jest taka sama jak w przypadku dużych firm. Większy nacisk kładzie się natomiast na odpowiedni dobór fraz kluczowych oraz działania związane z SEO niewymagające dużego budżetu.