Kto tworzy konspekt, a kto brief? Co musi zawierać plan artykułu? Po co się go w ogóle tworzy i czy jest obowiązkowy? Czy może zawierać zaszyfrowane plany przejęcia władzy nad światem? Na ostatnie pytanie niestety nie da się jasno odpowiedzieć, bez narażania życia, ale o pozostałych aspektach można jak najbardziej porozmawiać!
Czym jest plan artykułu i po co się go tworzy?
Konspekt to, najprościej mówiąc, ogólny zarys pracy, który pomaga zgromadzić wszystkie niezbędne informacje i ewentualne załączniki już przed rozpoczęciem pisania artykułu. Tworząc taki plan jesteśmy w stanie określić słabości i mocne strony projektu, pozwala nam przeanalizować to, co musimy zmienić, dodać czy zostawić w spokoju. Dzięki niemu nie trzeba wiele razy zmieniać gotowego tekstu.
Czasem może się zdarzyć, że konspekt będzie dłuższy niż sam artykuł. Czy to źle? Oczywiście, że nie! Długi i rozbudowany plan może okazać się bardzo korzystny przy realizacji tekstów, które wymagają od nas dokładnego researchu.
Kiedy konspekt artykułu nie jest potrzebny?
Przyjmujemy zlecenie na temat, który dobrze znamy? Po co mamy do niego pisać plan? Konspekt artykułu nie jest potrzebny, kiedy pracujemy z prostymi tekstami, do których nie musimy szukać zbyt wielu nieznanych nam informacji. Czasem lepiej po prostu płynąć wraz z natchnieniem, które może przerwać nadmierne analizowanie.
Konspekt a brief
Te dwie formy różnią się jedną, zasadniczą rzeczą – autorem. Konspekt artykułu tworzy copywriter, natomiast brief to wytyczne od zleceniodawcy.
Klient może wymagać od autora przedstawienia konspektu, ale nie musi. Tak samo copywriter nie ma obowiązku tworzenia planu do każdego artykułu, jednak może to zrobić, jeśli zleceniodawca nie podał zbyt wielu wytycznych i chce upewnić się, czego oczekuje klient.
Co musi zawierać konspekt?
Ilu autorów, tyle sposobów tworzenia planów artykułów! Jedna osoba może preferować pisanie punktów i podpunktów na kartce, a komuś innemu wystarczy przyklejanie małych, kolorowych karteczek wokół monitora. Mimo że każdy ma swój niepowtarzalny styl tworzenia konspektów, jest kilka rzeczy, które powinny znaleźć się w planach:
- Rodzaj tekstu – artykuł blogowy czy sponsorowany? A może coś jeszcze innego? Wiedza o tym, co mamy napisać bardzo ułatwia dobranie odpowiedniego słownictwa oraz ilości informacji, które trzeba zawrzeć w artykule;
- Temat – czyli czego ma dotyczyć tekst. Tutaj można spisać słowa kluczowe i kwestie do poruszenia w artykule;
- Grupa docelowa – znajomość odbiorcy pracy jest kluczowa w ustaleniu jakim językiem pisać, żeby przekazać jak najwięcej treści w zrozumiałej formie;
- Miejsce publikacji – uwadze nie może umknąć to, gdzie będzie można przeczytać artykuł. W końcu inaczej pisze się do gazety i na internetowego bloga;
- Długość tekstu – zzs, zbs czy słowa. Mało istotne jest jaki wyznacznik długości się obierze. Najważniejsze jest to, aby tekst nie był za długi albo za krótki;
- Termin oddania – deadline powinno się mieć zawsze na uwadze, żeby zorganizować pracę w taki sposób, aby nie pisać na ostatnią chwilę. Dlatego ostateczny termin również powinien znaleźć się w konspekcie artykułu;
- Oczekiwania – zakazane słowa, statystyki, odpowiednia oprawa graficzna, itp. to rzeczy, których może oczekiwać klient od zamówionej pracy. Warto zastanowić się, co będzie przydatne do tekstu już na etapie planowania.
Jeśli trudno wszystko zapamiętać, oczywiście możemy sobie wszystko spisać. Czy to w punktach, czy może pod postacią haseł losowo rozrzuconych w zasięgu wzroku. Osobiście polecam tworzenie wierszyków, z racji że mózg łatwo przyswaja rymy.
Jaki tekst dzisiaj stworzę?
I jaki temat mieć może?
Do kogo jest skierowany?
Gdzie zostanie opublikowany?
Jak długi być powinien?
Kiedy termin realizacji minie?
Czego klient oczekuje?
Wszystko to w planie zapisuję!
Autor tekstu: Nikola Malicka