Optymalizacja treści pod SEO jest jednym z częściej spotykanych pojęć w świecie copywritingu. Z tego artykułu dowiesz się, na czym polega tworzenie tekstów SEO oraz jak powinna wyglądać struktura takiego tekstu.

Czym są teksty SEO?

SEO to skrót od angielskiego pojęcia: „search engine optimization”. Rozumie się przez nie formułowanie treści zamieszczanych na stronach internetowych w taki sposób, aby były one w jak największym stopniu możliwe do wyszukania i skatalogowania przez algorytmy wyszukiwarki Google.

Teksty SEO, przez ich dostosowanie („zoptymalizowanie”) do mechanizmów działania robotów Google, wpływają na widoczność witryny w wynikach wyszukiwania, a tym samym na liczbę wejść i ruch użytkowników na tej stronie. Nie może zatem dziwić rosnące zapotrzebowanie wśród przedsiębiorców promujących swoje usługi w internecie na tego rodzaju treści.

Słowa kluczowe w tekście SEO

Każde zapytanie wpisane w okno wyszukiwarki jest przetwarzane pod kątem zawartych w nim słów kluczowych. Jeżeli dane słowo kluczowe pojawia się na jakiejś stronie internetowej wielokrotnie i w różnych kontekstach, rosną szanse, że strona ta pojawi się wysoko w wynikach wyszukiwania.

Zdefiniowanie słów kluczowych jest zatem pierwszym etapem tworzenia tekstu SEO. Zdarza się, że przyjmując zlecenie przygotowania danej treści, otrzymujemy gotową listę słów kluczowych. Zadaniem copywritera jest wówczas stworzenie tekstu, w którym wyrażenia te będą pojawiać się (w różnej formie i kontekstach) co najmniej kilkukrotnie. Istotne jest przy tym, aby słowa kluczowe występowały jako naturalna część tekstu, nie może być ich zatem zbyt dużo ani nie powinny być używane w sposób sztuczny i nachalny.

Google w procesie wyszukiwania bierze pod uwagę nie tylko same słowa kluczowe i ich formy fleksyjne, ale także synonimy i wyrażenia pokrewne. Daje to autorom możliwości tworzenia treści nie tylko łatwo przyswajalnych przez algorytmy wyszukiwarki, ale przede wszystkim – czytelnych i interesujących dla użytkowników.

Jeżeli nie mamy zdefiniowanych słów kluczowych, możemy skorzystać z narzędzi takich jak Google Keyword Planner lub płatnych aplikacji, np. KWFinder, które pomogą nam w wyborze odpowiednich fraz. W pierwszej kolejności musimy jednakże ustalić, o czym będziemy pisać i kto będzie odbiorcą naszego tekstu – ułatwi nam to znalezienie jedno- lub dwuwyrazowego wyrażenia, które będzie podstawą utworzenia kilku pokrewnych słów kluczowych.

Jaką strukturę powinien mieć tekst SEO?

Dobrze napisany tekst SEO charakteryzuje nie tylko właściwe użycie słów kluczowych, ale również odpowiednio zaplanowana struktura. Tekst dostosowany do algorytmów wyszukiwarki Google powinien składać się z tytułu, wstępu oraz treści oddzielonych od siebie nagłówkami o różnej hierarchii.

Nagłówki stanowią bardzo istotny element tekstu SEO. Oznaczane są one symbolami „H1”, „H2”, „H3”, „H4” itd. Nagłówkiem H1 oznacza się tytuł tekstu. Nagłówki H2 służą do oddzielania poszczególnych części artykułu. Nagłówków H3 używamy do opisania bardziej szczegółowych kategorii czy podgrup, zaś nagłówków H4 – do dalszego punktowania i wyliczania.

Przyjmuje się, że tekst SEO powinien zawierać co najmniej nagłówki H1 i H2, a w każdym z takich nagłówków powinno zostać użyte słowo kluczowe lub wyrażenie pokrewne do słowa kluczowego. Ważne jest także, aby nagłówki oddzielone były od siebie co najmniej jedną linijką tekstu – nie mogą one następować bezpośrednio jeden pod drugim.

Autor tekstu: Joanna Mieczkowska-Łowicka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *