Od pewnego czasu duża liczba sloganów marketingowych wykształciła wśród ludzi zjawisko tzw. banner blindness, czyli ślepotę banerową. Polega ona na ignorowaniu przez użytkowników witryn www, które przypominają typową reklamę. Obecnie internauci oczekują merytorycznych, dopasowanych do nich treści, w których pojawi się wzmianka na temat produktu lub usługi.
Jeśli chcesz wiedzieć, jak napisać skuteczny tekst reklamowy, przeczytaj poniższy artykuł.
Grupa docelowa w tekstach reklamowych
Przede wszystkim należy przeanalizować, kim są Twoi odbiorcy. Inaczej będziesz pisać do mężczyzn, inaczej do kobiet lub młodzieży. Dobry copywriter powinien umieć zwizualizować swoich potencjalnych klientów. Najważniejsze kryteria, jakie wyróżniamy, to:
- demograficzne, np. wiek, płeć, dochód, zawód, wykształcenie, wiara, wielkość gospodarstwa domowego;
- geograficzne, np. rejon, miejsce zamieszkania, wielkość miasta;
- psychograficzne, np. osobowość, wartości, przekonania, styl życia;
- behawioralne, np. atrakcyjność produktu, postawa wobec zakupu/produktu, gotowość do nabycia produktu, motywacja, lojalność wobec marki.
Odpowiedni układ treści w tekstach reklamowych
Jeśli chcesz, żeby tekst zwrócił uwagę, musisz napisać chwytliwy tytuł, lead oraz dodać pogrubione fragmenty. Jest to zgodne z zasadą odwróconej piramidy, ponieważ większość osób najchętniej czyta tytuł oraz wprowadzenie. Na pewno wiele razy spotkałeś się z tą praktyką podczas czytania tekstów – przypomnij sobie.
Najistotniejsze rzeczy, które chcesz przekazać w tekście reklamowym, powinny zostać umieszczone na początku, a nie w podsumowaniu. Kolejną kwestią jest blok tekstu, którego powinieneś unikać jak ognia. Treść jest wtedy mało czytelna i wydaje się być nieatrakcyjna. Stosuj śródtytuły rozdzielające informacje oraz pauzę, co 500-1000 zzs.
Dwa systemy ogrywające istotną rolę w tekstach reklamowych
Jeśli zależy Ci na przyciągnięciu uwagi, zainteresowaniu klienta oraz przekonaniu go do zakupu, rozważ dwa popularne modele, które Ci w tym pomogą. Jednym z nich jest model AIDA, który polega na przyciągnięciu uwagi, wzbudzeniu zainteresowania, wywołaniu pożądania i przekonaniu do działania. Drugim systemem jest 4P, który polega na stworzeniu obrazu produktu, obietnicy otrzymania korzyści, udowodnieniu korzyści oraz skłonieniu klienta do wykonywania działania.
System AIDA i 4P to klucze copywriterskie zapewniające odpowiednie rozplanowanie treści oraz wzbudzenie zainteresowania wśród internautów i skłonienie do zakupu.
Język korzyści w tekstach reklamowych
Podstawową zasadą jest rozwiązanie problemów klienta. Może być nim np. przyszła mama, która chciałaby zapisać się do szkoły rodzenia, ale jest nieśmiała na zajęciach grupowych. Oferta do niej skierowana powinna zawierać treść dostosowaną do niej, np. zajęcia indywidualne z wymienionymi korzyściami.
Tekst reklamowy powinien odpowiadać na pytanie, co przyszła mama zyska dzięki takim zajęciom. Musisz udowodnić realne korzyści, jakie odniesie po zakupie karnetu i skorzystaniu z usług. Analogicznie taką zasadę należy stosować w większości biznesów.
SEO w tekstach reklamowych
Musisz wiedzieć, że czasami nawet najlepiej napisana treść marketingowa może nie dotrzeć do odbiorców, jeśli nie zadbasz o słowa kluczowe. Pomagają one pozycjonować treści i docierać do większej liczby osób. Słowa należy rozmieścić równomiernie w tekście reklamowym, nie zapominając o tym, aby tekst był przyjazny w odbiorze. Język powinien być zrozumiały, prosty i dopasowany do grupy docelowej.
Wezwanie do działania w tekstach reklamowych
Często zapomnianą rzeczą jest brak umieszczenia tzw. przycisku CTA na końcu tekstu, który nawołuje e-konsumenta do działania. Tekst CTA powinien zawierać krótką, zwięzłą informację, np. „Dowiedz się więcej”. Brak takiego działania może spowodować zagubienie internautów i brak chęci do zakupu. Użytkownicy lubią móc od razu kliknąć w link, który przekieruje ich do zakupu lub do szerszej informacji o usłudze.
Podsumowanie
- Pisząc teksty reklamowe, należy dobrać odpowiednią grupę docelową.
- Trzeba pamiętać o układzie treści. Najważniejszy jest chwytliwy tytuł i lead zgodnie z zasadą odwróconej piramidy.
- Do grupy odbiorców trzeba pisać językiem korzyści.
- Należy stosować słowa kluczowe w tekście oraz pogrubiać najważniejsze fragmenty.
- Na końcu tekstu wskazane jest umieszczenie przycisku CTA, który nawołuje do zakupu.