Profesjonalne CV jest przepustką do zdobycia wymarzonego stanowiska i musi się wyróżnić spośród innych. Jak więc napisać CV? Na to intrygujące pytanie jest jedna odpowiedź: tak, by odnieść sukces, a więc z uwzględnieniem poniższych elementów.
Poprawnie napisane CV
Musi mieć przejrzystą szatę graficzną, odpowiedni rodzaj czcionki, rozmiar, kolorystykę. Zapisz je w PDF. Uwzględnij: dane osobowe, podsumowanie zawodowe, doświadczenie, umiejętności, wykształcenie, zainteresowania, inne informacje istotne w rekrutacji. Jeśli brakuje Ci doświadczenia zawodowego, napisz w CV o Twoich cechach charakteru i innych atutach.
Przeczytaj także: Linkowanie wewnętrzne jako kluczowy element SEO
Dane osobowe
Należy je umieścić na samej górze lub w bocznym pasku wyróżnionym kolorystycznie i powinny zawierać: imię, nazwisko, numer telefonu, adres e-mail, opcjonalnie adres i nazwę stanowiska.
Zdjęcie w CV
Dzięki niemu dokument lepiej się prezentuje. Zdjęcie może pomóc w wyborze kandydata, ale powinno być dobrej jakości, z jasnym, neutralnym tłem, w stroju dopasowanym do charakteru pracy, np. w marynarce lub garniturze, jeśli ubiegasz się o posadę prawnika. Copywriter ubierze mniej formalny strój, tj. koszulę, bluzkę w stonowanej kolorystyce, raczej bez wzorów. Unikaj nadmiaru biżuterii, mocnego makijażu, wyzywającego stroju, niezadbanej fryzury, ponurej lub zbyt wesołej miny.
Podsumowanie zawodowe
Powinno być na samej górze. To krótki opis Twojej kandydatury. Przykład: Jestem content specialist z 2-letnim doświadczeniem w branży marketingu. Świetnie sprawdzam się w planowaniu, tworzeniu oryginalnych treści, zgodnych z wymaganiami SEO, zarządzaniu kanałami komunikacji social media, realizowaniu kampanii reklamujących usługi lub produkty. Szukam pracy, która umożliwi mi rozwój na stanowisku content specialist.
Doświadczenie zawodowe
W opisie CV uwzględnij okresy zatrudnienia, nazwy firm, stanowiska, zakres wykonywanych obowiązków. Uporządkuj dane w kolejności odwrotnie chronologicznej, zaczynając na górze od ostatnich. Przykład: 11.2020–11.2022 – Content Writer; copywriter; tworzenie haseł reklamowych, postów na social media artykułów blogowych, eksperckich, tekstów na stronę, zgodnie z optymalizacją SEO.
Umiejętności
Wymień twarde i miękkie kompetencje: Tworzenie tekstów, w tym eksperckich o różnej tematyce, zgodnie ze specyfikacjami klientów. Przeprowadzanie researchu dotyczącego tworzonych treści. Przeprowadzanie korekty treści. Język angielski, poziom C1. Lekkie pióro, kreatywność, sumienność, komunikatywność.
Wykształcenie
Pisząc CV, wskaż ukończone szkoły, uczelnie w porządku odwrotnie chronologicznym, tj. ostatnie na górze. Przykład: 10.2020–06.2021 – Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, studia podyplomowe Public Relations i Marketing Medialny; 09.2015–08.2020 – Uniwersytet Gdański, kierunek – marketing i zarządzanie, tytuł – magister.
Kursy, szkolenia, certyfikaty
Pokaż, że rozwój jest dla Ciebie ważny i podnosisz swoje kwalifikacje. Przykład: 10–11.2020, copywriting – kurs online z zakresu tworzenia skutecznych treści biznesowych z uwzględnieniem optymalizacji SEO, kwestii formalno-prawnych; organizator: Content Writer z Poznania.
Zainteresowania
Nie są one obowiązkowe, ale udowodnienie, że praca jest Twoją pasją, może pozytywnie wpłynąć na dalszy przebieg rekrutacji. Przykład: literatura, językoznawstwo, komunikacja społeczna.
Klauzula w CV
Jest obligatoryjna. Przykład: Wyrażam zgodę na przetwarzanie moich danych osobowych dla potrzeb niezbędnych do realizacji procesu rekrutacji, zgodnie z ustawą z dnia 10 maja 2018 roku o ochronie danych osobowych (Dz. U. z 2018, poz. 1000) oraz zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (RODO).
Jak napisać CV – podsumowanie
Pierwszym krokiem do kariery zawodowej jest napisanie profesjonalnego CV, dopasowanego do aktualnych trendów rekrutacyjnych. Stwórz je tak, aby odpowiedzieć na oczekiwania pracodawcy, podkreślając swoje atuty. Korzystając z powyższych wskazówek, masz duże szanse na zdobycie wymarzonej pracy.
Autor tekstu: Aneta Szymerowska