Jesteś na początku swojej przygody z copywritingiem? Czy masz już większe doświadczenie z tworzeniem artykułów? W jednym i drugim przypadku możesz zastanawiać się, jak napisać dobry tekst i co zrobić, aby spełniał on swoje zadania. Mamy dla ciebie 4 wskazówki, które ułatwią ci pracę nad wartościowymi treściami.

Dobry tekst – określ cel

Dowiedz się, czego dokładnie klient oczekuje od tekstu. Czy chce wzmocnić swoją pozycję eksperta w danej dziedzinie, czy może zależy mu na konwersji lub na lepszym pozycjonowaniu w wyszukiwarce. Jeśli dane od zleceniodawcy nie będą zbyt szczegółowe, postaraj się sam wyznaczyć cel treści. Od zadania, jakie ma spełniać tekst, zależy jego forma i długość. Na przykład dla budowania obrazu fachowca idealnie sprawdzą się artykuły blogowe i eksperckie.

Zastanów się też jak za pomocą tekstu najlepiej oddać charakter marki, dla której tworzysz. Innego stylu użyjesz dla firmy produkującej longboardy z grafikami idoli młodzieży, a innego dla producenta eleganckich marynarek. Pamiętaj, że treści, które tworzysz zawsze powinny być dopasowane do obrazu marki.

Dobry tekst – zrób solidny research

Odbiorca sięga po daną treść najczęściej wtedy, gdy chce znaleźć odpowiedź na nurtujące go pytanie i poszerzyć swoją wiedzę. Zadaniem twojego tekstu jest spełnienie tych oczekiwań i dlatego powinieneś zadbać o to, aby zawierał on wyłącznie rzetelne informacje. Pamiętaj, że jedną z podstawowych umiejętności copywritera jest zrobienie porządnego researchu. Ćwicz zdolność wyszukiwania przydatnych wiadomości, bo jest ona niezbędna do tworzenia dobrych tekstów.

W trakcie przeprowadzania researchu, zaglądaj do więcej niż jednego źródła wiedzy. W ten sposób potwierdzasz zdobytą wiedzę i niwelujesz ryzyko przekazania odbiorcom mało wiarygodnych informacji. Wiadomości do swojego tekstu szukaj w sprawdzonych witrynach i w miejscach o dużym autorytecie. Świadectwem jakości jest domena „.edu”. Sygnalizuje ona o tym, że masz do czynienia ze stroną uczelni lub innej instytucji edukacyjnej.

Zwróć również uwagę na to, czy publikacja naukowa, którą chcesz przytoczyć w swoim artykule jest wciąż aktualna. To konieczne do tego, aby nie przekazywać swoim odbiorcom wiedzy, która uległa przedawnieniu.

Dobry tekst – pisz językiem korzyści

Jednym z komponentów dobrego tekstu jest stosowanie języka korzyści. Żeby umiejętnie go dobrać, najpierw scharakteryzuj kim jest odbiorca twojej treści. Stwórz profil grupy docelowej. Określ w jakim wieku są osoby do niej należące, jakiej płci, czym się zajmują, co lubią robić w wolnym czasie. Ta wiedza pozwoli Ci łatwiej dotrzeć do odbiorców naprawdę zainteresowanych treściami, które chcesz przekazać.

Gdy piszesz tekst pamiętaj o złotej zasadzie „cecha-zaleta-korzyść”. Zgodnie z tą regułą w pierwszej kolejności podajesz cechę produktu („letni kapelusz wykonany z ekologicznych materiałów”), następnie cechy („przyjazny dla środowiska oraz skóry głowy”), a na końcu korzyści dla użytkownika („nosząc ten kapelusz dbasz zarówno o swój komfort, jak i dobro naszej planety”).

Zwróć też uwagę na język, którym się posługujesz. Unikaj niezrozumiałych dla czytelnika naukowych określeń oraz wyrażeń sugerujących Twoje wahanie (takich jak „chyba”, „podobno”). Posługuj się przykładami, które najlepiej działają na wyobraźnię odbiorców.

Dobry tekst – zadbaj o odpowiednie rozmieszczenie słów kluczowych

Cechą dobrego tekstu jest również to, że można go łatwo znaleźć w wyszukiwarce internetowej. Zatroszcz się zatem o odpowiedni dobór słów kluczowych oraz o to, żeby były naturalnie ulokowane w tekście. Co to dokładnie oznacza? Nie przesadzaj z dodawaniem słów kluczowych. Powinny zajmować między 0,5-3% objętości tekstu.

Możesz natomiast posługiwać się wyrazami ze wspólnego pola semantycznego. Są to słowa z tej samej kategorii co frazy kluczowe. Na przykład dla „modne kolczyki” będzie to biżuteria. Połączenie słów kluczowych oraz tych podobnych do nich dobrze zadziała w wyszukiwarce. Dodatkowo zwróć uwagę na to, gdzie znajdują się słowa kluczowe. Zamieść je na początku i na końcu tekstu. To spowoduje, że czytelnik będzie cały czas wiedział jaka jest myśl przewodnia twojego artykułu. Słowa kluczowe powinny też się znaleźć w tytule oraz większości nagłówków drugiego rzędu.

Podsumowanie

Mamy nadzieję, że te wskazówki pomogą ci w tworzeniu dobrych treści. Pamiętaj także o spójnym i schludnym formatowaniu tekstu. Powinien być wyjustowany oraz napisany czcionką jednego rodzaju. Jeśli nie zwrócisz na to uwagi, ryzykujesz utratę czytelnika.

Autor tekstu: Zofia Stawicka

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *