Depozycjonowanie stron internetowych wzbudza wiele kontrowersji w świecie biznesu. Są to nieetyczne zagrania ze strony konkurencji, w celu poprawienia własnego wizerunku czy popularności. To działania mające na celu oczernienie danej osoby lub firmy w oczach innych. Czy można się uchronić przed depozycjonowaniem?

Depozycjonowanie – definicja oraz przykłady

Zacznijmy od samego początku i definicji. Depozycjonowanie (ang. negative SEO) to proces mający na celu obniżenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google. Jest to nielegalny oraz nieetyczny sposób mający na celu poprawienie własnego wizerunku i zniszczenie konkurencji. Depozycjonowanie ma charakter negatywny, ale również pozytywny.

Negatywne depozycjonowanie, znane również jako Black Hat SEO, polega na niszczeniu konkurencji. Takie działania zazwyczaj nie są przypadkowe, ale starannie zaplanowane i zlecone specjalistom, zazwyczaj hakerom. Do popularnych metod należą między innymi duplikacja strony i powielanie treści.

Jak wiadomo, jedną z najważniejszych kwestii jest unikalny tekst. Konkurencja często tworzy klony stron, na których znajduje się dokładnie taka sama treść. Usuwanie linków z odpowiednią treścią i dodawanie zamiast nich szkodliwych linków, jest kolejną popularną metodą depozycjonowania. Jest to zazwyczaj spamowanie linków kierujących do stron internetowych niskiej jakości (np. serwisy pornograficzne, strony reklamowe).

Dodawanie negatywnych opinii o konkurencji również zalicza się do negatywnych metod depozycjonowania. Jest to jedna z najpopularniejszych metod, ponieważ łatwo jest umieścić niepochlebne opinie o swoim rywalu, co z kolei może zniechęcić internautów do skorzystania usług firmy.

Depozycjonowanie może mieć również charakter pozytywny i takie działanie jest wtedy zaliczane do White Hat SEO. Polega to na walce z nieuczciwą konkurencją bez uciekania się do brudnych sztuczek i skupieniu się na własnej witrynie. Dbanie o jakość własnej strony oraz jej unikalność przyniesie pozytywne owoce naszej pracy oraz przyczyni się do pozytywnych, rzeczywistych opinii o firmie pozostawionych przez klientów. Ponadto, warto też zadbać o właściwe dobranie słów kluczowych, bo to właśnie bardzo często od nich zależy, na którym miejscu w wyszukiwarce nasza strona wyląduje.

Jak sprawdzić, czy jest się ofiarą depozycjonowania i jak się przed tym ochronić?

Jeśli pozycja naszej strony gwałtownie spadła, może to być oznaką działań przez negatywne SEO. Na szczęście dzięki narzędziom udostępnionych przez samą wyszukiwarkę Google łatwo jest to sprawdzić. Wśród nich znajdują się popularne platformy, takie jak Ahrefs, Google Search Console czy Majestic. Dzięki tym narzędziom możemy sprawdzić linki prowadzące do naszej strony i zapobiec negatywnemu depozycjonowaniu poprzez usunięcie lub zablokowanie szkodliwych linków. Warto jest przeprowadzać kontrolę własnej strony regularnie i na bieżąco zmniejszać ryzyko depozycjonowania.

Ponadto, także treść naszej witryny powinna być bez zarzutu – dobra, unikalna treść to gwarancja, że Google będzie zawsze po naszej stronie. Warto jest też zadbać o właściwe zintegrowanie strony z profilami w social mediach, a także uzyskanie prawdziwych interakcji społecznościowych. Właśnie dlatego warto jest stale monitorować ranking strony w wyszukiwarce, sprawdzać stan jej indeksowania oraz jakość linków przychodzących.

Depozycjonowanie – podsumowanie

Takie praktyki jak depozycjonowanie są nieetyczne, są one naruszeniem zasad konkurencji w internecie, a także narażają witrynę, jak i firmę na ryzyko kar, a nawet na usunięcie z wyników wyszukiwania. Kolejnym skutkiem może być utrata zaufania u swoich odbiorców, a także utrata klientów. Negatywny wizerunek ciężko jest później zmienić, dlatego nie warto iść na skróty i próbować zainwestować w negatywne depozycjonowanie innych. Prędzej czy później, dopadną nas konsekwencje. Poza tym, czy nie lepiej jest osiągnąć wszystko bez uciekania się do brudnych sztuczek?

Depozycjonowanie to prawdziwe ryzyko, na które narażona może być każda strona internetowa. Zwłaszcza w dzisiejszych czasach, gdy internet tylko się rozrasta i codziennie powstaje wiele nowych stron internetowych. Ciężko jest więc sprawdzić dokładnie, czy przypadkiem nasza witryna nie padła ofiarą depozycjonowania. Na szczęście istnieje wiele firm oraz agencji, które same oferują kontrolę oraz ochronę witryn internetowych poprzez zawarcie współpracy. Jeśli nie jesteśmy sami w stanie wszystkim się zająć, zawsze warto poprosić o pomoc!

Autor tekstu: Oliwia Kwiatek

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *