Google odnotowuje średnio 40.000 wyszukiwań w ciągu sekundy. Wynik wyszukiwania dobrze odpowiadający naszym intencjom wydaje się oczywisty i naturalny. Jak to się dzieje, że z oceanu treści internetowych wyszukiwarka wyławia dokładnie to, czego szukamy? To robota algorytmów Google!
Algorytmy Google, czyli jak działa wyszukiwarka
Algorytmy Google to systemy rankingowe, które analizują strony internetowe, aby znaleźć najbardziej trafne i przydatne wyniki. Systemy te klasyfikują treści w oparciu o określone czynniki i dostarczają informacje poszukiwane przez użytkownika.
Kryteria oceny adekwatności treści
Warto wymienić podstawowe czynniki klasyfikujące, wymieniane przez Google.
Trafność treści
Analizowana jest obecność słów kluczowych w nagłówkach lub w treści, ale także obecność trafnych zasobów pokrewnych. Chodzi o to, aby wykluczyć materiał zawierający wiele słów kluczowych, a zupełnie niezwiązany z tematem.
Jakość treści
Następuje ocena pod względem przydatności. Premiowane są treści fachowe, rzetelne i wiarygodne. Zaufanie do strony ocenia się także m.in. za pomocą analizy jakości linków zewnętrznych.
Dostępność treści
Pod uwagę brana jest szybkość wczytywania danych i łatwość wyświetlenia na urządzeniach mobilnych.
Poznajmy bliżej algorytmy Google
Aby lepiej zrozumieć, jak działają algorytmy Google, warto prześledzić jak ten system zmieniał się na przestrzeni lat.
PageRank był pierwszym algorytmem stosowanym przez Google, opatentowanym już w 1998 roku. Ponieważ ocena strony związana była z ilością linków zewnętrznych, to z czasem okazała się podatna na manipulacje. W 2016 roku Google zaprzestało informowania o wynikach PageRank.
Algorytmy Google z czasem ewoluowały i podlegają zmianom w sposób ciągły, brane są pod uwagę coraz bardziej zaawansowane czynniki rankingujące. Google regularnie publikuje informacje na temat aktualnie działających algorytmów oraz ich aktualizacji.
Poniżej lista przykładowych modyfikacji algorytmów opartych o wiele nowych czynników klasyfikujących.
- Panda (2011) – analiza treści pod kątem jakości, dewaluacja stron typu spam, z dużą ilością key words oraz stron duplikujących zawartość.
- Penguin (2012) – eliminacja manipulacyjnych praktyk związanych z budowaniem linków.
- Pigeon (2014) – jedna z największych aktualizacji, miała na celu ulepszenie lokalnych wyników wyszukiwania.
- Mobile Friendly (2016) – klasyfikacja pod kątem działania na urządzeniach mobilnych.
- Owl (2019) – usunięcie informacji wprowadzających w błąd i obraźliwych.
- Helpful Content (2022) – aktualizacja premiująca treści przydatne dla użytkowników.
Algorytmy Google w poszukiwaniu lepszych wyników
Systemy rankingu Google zmieniane są stale, a celem tych zmian jest dyskryminacja spamu i zapewnienie użytkownikom treści o coraz wyższej jakości.
W roku 2019 roku Google opublikował dokument, w którym wskazano na znaczenie takich czynników rankingowych jak ekspertyza, autorytatywność, wiarygodność (Expertise – Authoritativeness – Trustworthiness). EAT nie jest kryterium rankingowym, ale wydaje się być czynnikiem leżącym u podstaw wielu aktualizacji algorytmów Google i dlatego wzrasta jego znaczenia dla SEO. Firma zapowiada dalszy rozwój koncepcji EAT, aby strony z treścią wysokiej jakości, współpracujące z ekspertami i godne zaufania były coraz lepiej postrzegane przez algorytmy Google.
Algorytmy Google – podsumowanie
- Algorytmy Google to podstawa działania tej wyszukiwarki, system klasyfikujący i rankingujący treści zgodnie z określonymi kryteriami.
- Znajomość zasad działania tego systemu jest podstawą SEO, lecz pełna lista czynników wpływających na pozycjonowanie strony nie jest znana i są one bardzo złożone.
- Algorytmy Google podlegają ciągłej aktualizacji, by lepiej dopasowywać wyniki do wymagań użytkowników Internetu. Kierunek tych zmian wskazuje zdecydowanie na to, że coraz bardziej doceniane są strony skoncentrowane na użytkowniku i zawierające wartościowe treści.
Autor tekstu: Barbara Pęgiel